icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Kommentar

Internationalt samarbejde giver mening

‘Socialpædagogen i en globaliseret verden.’ Sådan lyder overskriften for den verdenskongres, Socialpædagogerne er vært for næste forår. Og i den titel ligger en stor portion af det, der giver vores omfattende internationale samarbejde mening.

Fagbevægelsen har altid haft tradition for at se ud over landegrænsen og samarbejde med søsterorganisationer i andre lande. Ikke kun fordi fællesskab giver styrke, men også fordi det giver god mening at dele erfaringer og viden på tværs af geografi og systemer. Og derfor prioriterer vi også det internationale arbejde så højt her hos Socialpædagogerne.

Vores internationale arbejde tager først og fremmest udgangspunkt i, at vi er socialpædagoger med vores særlige faglighed. Derfor har vi også noget særligt at bidrage med i det internationale samarbejde, nemlig vores profession og vores fag.

De udfordringer, vi møder – både som fagforening og via vores profession – er jo i stigende grad globale. Offentligt ansatte over hele verden møder i disse år de samme udfordringer i forhold til for eksempel vilkår, anseelse og rolle.

På samme måde er de udfordringer, vi møder i vores social-pædagogiske profession også globale. Vi ser på tværs af lande stigende problemer med for eksempel integration, immigration, fattigdom og marginalisering.  Derfor giver et formaliseret internationalt samarbejde også mening. Og derfor er der også mange gode grunde til at mødes på tværs og drøfte disse udfordringer, for mange af løsningerne på de her problemer er netop ikke bestemt af geografi, men er netop internationale.

Desuden er det af stor betydning for den anerkendelsen af vores fag, at vi bekender os til en bred og international fælles tradition og forståelse af fagligheden og vores profession. Derfor er det også afgørende, at vi holder linjerne åbne til vores internationale søsterorganisationer.

Dette nummer af Socialpædagogen har AIEJI’s 17. verdenskongres som tema. Og det er der god grund til. AIEJI er en stor og vigtig del af vores internationale samarbejde, og kongressen i København er en god anledning til at mødes med ligesindede og drøfte, hvordan vi i fællesskab kan blive klogere på løsningerne af vores udfordringer.

Jeg glæder mig til, at vi skal huse en international konference af den her størrelse og med de grundige og omfattende faglige diskussioner, der er lagt op til. Jeg håber, den vil være præget af livlig debat og udveksling af viden og erfaring – til glæde for os alle.