icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Arbejdspladskultur

Det gode sociale tilbud

Et botilbud er en virksomhed, hvor socialpædagogikken skal være i top og konkurrenceevnen god

  • Af Lone Marie Pedersen
  • 20-2009 /

Er der både dygtige socialpædagoger og en sund virksomhed, der kan konkurrere med omverdenen, så er man meget tæt på at have det ‘Gode sociale tilbud’ til borgere med nedsat funktionsevne.

Gribskov Kommune ønskede at skabe ‘Det gode sociale tilbud’, da den i forbindelse med kommunalreformen hjemtog alle de sociale tilbud for fysisk og psykisk udviklingshæmmede.

-Vore mål er, at de sociale tilbud skal drives, så der bade er kvalitet i den pædagogiske kerneydelse, og det samtidig er en sund virksomhed. Og det betyder blandt andet, at der skal være et godt arbejdsmiljø for medarbejderne, fortæller Signe  Riedel, afdelingschef i virksomhedsdrift i Gribskov Kommune.

-Lederne skal have redskaber til at drive virksomheden, og til det brug, har vi taget udgangspunkt i Excellence-modellen (EFQM), som er en virksomhedsmodel, der kommer hele vejen rundt om både kvaliteten af de pædagogiske kerneprodukter og en sammenhængende og effektiv drift af virksomheden, siger Signe Riedel.

Indtægtsdækket ­virksomhed
De overordnede strukturer på socialområdet er ændret. Det betyder blandt andet, at kommunen ønsker, at de enkelte sociale tilbud skal drives på en måde, så de kan indtægtsdække deres virksomhed og konkurrere på markedsvilkår.

-Og det stiller helt andre krav til ledelsen, til pædagogikken og til den pædagogiske selvforståelse, siger Signe Riedel.

-Når en virksomhed skal producere på markedsvilkår, efterspørges der dokumentation og sikkerhed for, at de leverede ydelser kan beskrives med mål,  og at indsatsen har en synlig, målbar effekt, siger hun.

Derfor har kommunen sat udviklingsprojektet ‘Systematisk Evaluering af Pædagogisk Praksis’ (SEPP) i gang som en vigtig delkomponent af ‘Det gode sociale tilbud’.

-Der er tale om dokumentation og måling på virksomhedens pædagogiske effekt. Målet er, at vi løbende kan kvalitetsudvikle det sociale tilbud og samle dokumentation til tilsyn og andre eksterne interessenter. Udviklingsprojektet gennemføres i partnerskab med flere sociale tilbud, forskere og andre interessenter, siger Signe Riedel.

V il have forskning
Som en del af SEPP har Gribskov Kommune indgået et samarbejde med Aalborg Universitet om medfinansiering af et PhD-stipendiat i evaluering af socialpædagogisk praksis.

Målet er blandt andet at få konkretiseret, hvad der skal måles på.

En akademisk medarbejder fra kommunens Institutionsservice er ansat i stipendiatet, og arbejdet bliver bygget op på aktionsforskning i miljøerne, hvor det er den enkelte medarbejder, der har den daglige kontakt med borgerne og dermed også viden.

Teamleder og socialpædagog Lars Thomsen, Institutionsservice:

-Alle taler om, at vi skal dokumentere og evaluere det socialpædagogiske arbejde, men der eksisterer stort set ingen forskning i, hvordan man gør det. Hvad skal der eksempelvis måles på? Forskning er et vigtigt område, når vi skal udvikle det socialpædagogiske arbejde. Derfor er vi gået i samarbejde med universitetet, siger Lars Thomsen. 

Modellen skal have noget indeni
Gribskov Kommune har valgt at organisere det sociale område i fire områder. Der er dem, der bevilger et ophold, og så er der dem, der fører tilsyn med det sociale tilbud. Begge under ét kaldet myndighedssiden.

Over for det står udførerdelen, som dels er de enkelte sociale tilbud og dels den nye afdeling, der er døbt Institutionsservice.

-Institutionsservice vejleder, rådgiver og i det hele taget hjælper det enkelte sociale tilbud med at gøre det til en effektiv og professionel virksomhed, både pædagogisk, økonomisk, personalemæssigt og styringsmæssigt, siger Lars Thomsen.

Den såkaldte Excellencemodel lægger rammerne for, hvordan lederne skal drive de sociale tilbud. Hvordan man så når målene afhænger af, hvordan det enkelte sociale tilbud er. Og den del er individuel.

Lars Thomsen forklarer det således:

-Modellen er som udgangspunkt kun en skal, og så er det op til det enkelte tilbud at lægge indholdet i. Og i det arbejde kan man læne sig op af Institutionsservice.

Den nye model er blevet godt modtaget af både ledere og medarbejdere, fortæller Signe Riedel:

-Både ledelse og medarbejdere har vist et stort engagement, selv om modellen også er svær at arbejde med. Man skal blandt andet formulere mål for indsatsen, evaluere, beskrive, hvordan og hvorfor man handler, som man gør. Det er en anden systematisk måde at arbejde på end tidligere, hvor man selvfølgelig også har tænkt over tingene og leveret et godt stykke arbejde.

Der er også en lille sidegevinst ved den her model, forklarer Signe Riedel

-Fordelen er, at man får lettere ved at klappe sig selv på skulderen engang imellem, fordi det er dokumenteret for borgere, pårørende, ledelse og medarbejder, hvad man laver, siger Signe Riedel.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Socialpædagogisk praksis