icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Kommentar

Tak for kvitteringen

Vi har løbende arbejdet for at udvikle medlemsservicen, og det kvitterer medlemmerne for i denne benchmark-undersøgelse

  • Af Kaj Frederiksen, forbundskasserer
  • 24-2009 /

Arbejdsdirektoratet har netop offentliggjort den årlige benchmark-undersøgelse af landets 28 A-kasser. Undersøgelsen er tematiseret omkring to overordnede kriterier: om a-kasserne overholder rådighedskrav og tidsfrister i reglerne – og om medlemmerne er tilfredse med den medlemsservice, de får.

Og på begge temaer ligger Socialpædagogernes a-kasser ikke bare pænt placeret, men tilmed bedre end for to år siden og over gennemsnittet. Så der er grund til tilfredshed, synes jeg.

Vi har løbende arbejdet for at udvikle medlemsservicen, og det kvitterer medlemmerne for i denne benchmark-undersøgelse. Vi har skabt en stærk og medlemsnær a-kasse, hvor vores Telefonbarometer hele tiden skærper vores opmærksomhed på, hvad medlemmerne ønsker og kræver.

Arbejdsdirektoratets undersøgelse viser blandt andet også, at vi er blevet bedre til den medlemsnære kontakt – samtalen. Og at vi frem for alt er gode til at få medlemmerne ud af ledighed. Det signal kommer sådan set ikke bag på mig, men jeg er selvfølgelig glad for det. Jeg tager det som en tydelig evaluering af, at vores gennemgribende udviklingsproces fra 2008 virker.  Vores ledighedstal taler jo også deres tydelige sprog: Omregnet til fuldtidsledige ligger vores ledighedsprocent helt nede på 1,5 procent. I en tid med stigende ledighed i andre a-kasser, er det virkelig et tal, vi skal være glade for.

Så internt er der masser af god viden at hente for SL i Arbejdsdirektoratets benchmark-undersøgelse. Vi kan bruge undersøgelsen til at kvalificere vores egne løbende undersøgelser. Bruge den til at pejle efter. Vi er hele tiden på jagt efter, hvad vi kan gøre for at leve op til dine forventninger til en moderne a-kasse.

Men også på den fælles bane er der gode ting at hente, synes jeg. Undersøgelsen viser blandt andet, at a-kassesystemet generelt bliver vurderet på samme høje niveau som andre væsentlige offentlige serviceinstanser; a-kasser er gode og nyttige og er medlemskronerne værd, viser undersøgelsen. Det er et positivt og fremadrettet budskab, jeg blev meget glad for at læse. Det resultat håber jeg, man læser og forstår de steder i den politiske verden, hvor der ind imellem rasles med sablerne.

Så tak for kvitteringen til de medlemmer, der har deltaget i bench-markingen. Jeg lover til gengæld, at vi ikke har tænkt os at hvile på laurbærrene – udvikling vil fortsat være nøglen til døren hos Socialpædagogernes a-kasse.