Af Per Lorentzen
Forfatteren er selv far til en døvblind datter, der nu er voksen, og han har som psykolog mange års erfaring som vejleder, supervisor og lærer for både forældre, der har børn med svære funktionsforstyrrelser, og personalet, der arbejder med børnene. Han fortæller, hvordan følelsesmæssige erfaringer og intellektuelle refleksioner ved hjælp af professionelle teorier og forskningsresultater fra personer som blandt andre Vigotsky og Winnicot kan bruges til at revidere den traditionelle faglige tilgang til børnene. Forfatteren gør opmærksom på, at det ikke er en metode - men en refleksionsbog. Formålet er at støtte pædagoger og forældres sunde fornuft, og den henvender sig især til dem, der arbejder med børn med funktionsnedsættelse. Bogen bliver i pressematerialet kaldt for en Insight Guide til usædvanlige børns verden, og den kan bruges som en rejseguide. Der er et stikordsregister, som leder frem til det emne, man især er interesseret i at vide noget om.
‘Dialog med usædvanlige børn’ er udgivet af Materialecentret, Center for Visuelle og auditive specialundervisningsmaterialer. 289 sider. Pris 275 kr.