icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Bogomtale

Fra terapi til pædagogik

  • Redigeret af Maria Rørbæk
  • 22-2010 /

Redigeret af Anette Holmgren

Denne bog handler om narrativ praksis med særligt fokus på det pædagogiske arbejde inden for især de specialpædagogiske og socialpædagogiske områder.

Og narrativ praksis handler, som der står i forordet, om at få øje på de fortællinger, som er med til at skabe livet, og som øver indflydelse på menneskers handlinger og følelser. Narrativ praksis handler også om at synliggøre og sandsynliggøre, at det, som fortælles, aldrig er alt, hvad det er muligt at fortælle.

Bogens første kapitel er en grundlæggende beskrivelse af narrativ praksis og de væsentligste begreber og ideer – i senere kapitler kommer der kød og blod på teorierne, og der er blandt andet eksempler fra arbejdet med narrativ praksis på et opholdssted, et krisecenter, en dagbehandlingsskole og i misbrugsbehandling. Hvor narrativ praksis tidligere oftest blev benyttet i terapeutiske sammenhænge, anvendes det nu også i mange andre sammenhænge. Bogens sidste kapitel giver en række helt konkrete ideer, der kan bruges til at komme i gang med narrativ praksis – det kan for eksempel handle om at finde alternativer til ‘problemhistorien’. For eksempel ved at lave et såkaldt ‘færdighedsdokument’, der er baseret på det, som barnet eller den unge selv siger, at han/hun kan.


Udkommet på Hans Reitzels Forlag, 282 sider. 325 kr.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Socialpædagogisk praksis, Teori og metode