icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Bogomtale

Hjælp – om at tilbyde og modtage hjælp

  • Redigeret af Maria Rørbæk
  • 08-2010 /

Af Edgar H. Schein

Hjælp er ikke altid hjælpsom. Det er et af budskaberne i denne bog, der er skrevet af psykologen Edgar H. Schein. Bogen er både teoretisk og praktisk anvendelig – og indeholder både en analyse af de sociale og psykologiske dynamikker, der karaktereriserer alle hjælperelationer, og en række helt konkrete tips som: Tag aldrig for givet, at du ved, hvilken konkret form for hjælp der er brug for, uden først at tjekke og: Bliv ved med at minde dig selv om, at uanset hvor meget et problem ligner et problem, som du føler, du ved alt om, så er det den andens problem og ikke dit. Bogen beskriver også forskellige hjælperoller, der spænder fra ekspertressourcerollen til proceskonsulentrollen, ligesom den går i dybden med forskellige spørgeteknikker i situationer, hvor man gerne vil hjælpe andre. Målgruppen er ikke primært socialpædagoger, men alle der ønsker at hjælpe andre – både på jobbet og privat.

Gyldendal Business, 300 kroner, 224 sider

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Socialpædagogisk praksis, Teori og metode