Af Noona Elisabeth Jensen
Metodebogen har taget udgangspunkt i de pædagogstuderendes uddannelse og præsenterer forskellige studiemetoder i pædagoguddannelsen. Metoderne bliver sat i relation til udviklingen inden for uddannelse og det pædagogiske område. Bogen tager udgangspunkt i, at pædagoguddannelsen er placeret mellem profession og akademisering, og formålet er at dække de pædagogstuderendes behov for at diskutere de krav og udfordringer, de møder i uddannelsen. Bogen behandler derfor det forhold, at de studerende både skal kvalificere sig til en praktisk profession og bruge videnskabelige metoder i løbet af uddannelsen. Bogen behandler desuden den sociale læring, der finder sted i uddannelsen, og beskæftiger sig også med den undervisning, der foregår på studiet. I en pressemeddelelse skriver forlaget, at bogen både henvender sig til de pædagogstuderende og undervisere på pædagoguddannelsen.
‘Metodebogen – Pædagogstuderende mellem profession og akademisering’ er udgivet af Socialpædagogisk Bibliotek, Hans Reitzels Forlag. 240 sider. 269 kr.