Redigeret af Brita Foged og Peter Møller Pedersen
Hvordan kan pædagogisk udviklingsarbejde defineres? Hvilke dilemmaer havner man i, når man gerne vil gennemføre pædagogiske udviklingsprojekter? Sådan lyder nogle af spørgsmålene i den første artikel i denne antologi. Det er et centralt budskab i artiklen, at der ikke findes ‘kogebogsopskrifter’ for pædagogisk udviklingsarbejder, men at udviklingsprocesser rummer en række dilemmaer og læringsmuligheder, som projektmagere må forholde sig til. I de ni efterfølgende artikler bliver de erfaringer fra konkrete udviklingsprojekter foldet ud under overskrifter som ‘Rummelige rammer i musikaktiviteter’, ‘Pædagogisk udviklingsarbejde i bevægelse’ og ‘Kundskabsværkstedet – hvordan pædagoger udvikler fagsprog.’ I de sidste tre artikler hæves blikket igen til generelle problematikker i pædagogisk udviklingsarbejde: En handler om konsulentrollen, en om udvikling af pædagogiske organisationer og en om videnformer i praksis, udvikling og forskning.
Viasystime, 258 sider, 250 kroner