icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Bogomtale

Nye tendenser i pædagogisk udviklingsarbejde

  • Redigeret af Maria Rørbæk
  • 08-2010 /

Redigeret af Brita Foged og Peter Møller Pedersen

Hvordan kan pædagogisk udviklingsarbejde defineres? Hvilke dilemmaer havner man i, når man gerne vil gennemføre pædagogiske udviklingsprojekter? Sådan lyder nogle af spørgsmålene i den første artikel i denne antologi. Det er et centralt budskab i artiklen, at der ikke findes ‘kogebogsopskrifter’ for pædagogisk udviklingsarbejder, men at udviklingsprocesser rummer en række dilemmaer og læringsmuligheder, som projektmagere må forholde sig til. I de ni efterfølgende artikler bliver de erfaringer fra konkrete udviklingsprojekter foldet ud under overskrifter som ‘Rummelige rammer i musikaktiviteter’, ‘Pædagogisk udviklingsarbejde i bevægelse’ og ‘Kundskabsværkstedet – hvordan pædagoger udvikler fagsprog.’ I de sidste tre artikler hæves blikket igen til generelle problematikker i pædagogisk udviklingsarbejde: En handler om konsulentrollen, en om udvikling af pædagogiske organisationer og en om videnformer i praksis, udvikling og forskning.

Viasystime, 258 sider, 250 kroner

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Socialpædagogisk praksis, Teori og metode