Af Claes Nilholm
Her er bogen, der forhåbentlig kan hjælpe specialpædagogikken til at blive endnu mere synlig i det pædagogiske felt. Den omhandler en række grundlæggende spørgsmål inden for det specialpædagogiske område. Hvad forstår vi ved ulighed og afvigelse?
Hvad betyder det at diagnosticere et barn med vanskeligheder? Er der i det hele taget behov for en særlig pædagogik.
Eller kan den almindelige pædagogik udvikles til at håndtere og rumme de specielle børn? I bogen præsenteres tre forskellige perspektiver: Den kompensatoriske, den kritiske og det såkaldte dilemmaperspektiv. Det er den første bog i forlaget Klims nye serie om specialpædagogik, som især retter sig mod læreruddannelsens linjefag i specialpædagogik og diplomuddannelsen inden for området. Men forlaget lover, at også studerende inden for andre pædagogiske og psykologiske fagområder med fordel kan læse bogen. Seriens redaktør er lektor Jørgen Kuhlmann, VIA University College
‘Perspektiver på specialpædagogikken’ er udgivet af KLIM. 139 sider. 199 kr.