icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Læserbrev

Bankgebyrer – det er dyrt at være fattig

  • Bitten Mikkelsen, socialpædagog, Blomsterparken 15, Esbjerg
  • 10-2010 /

Så skete det igen, bevidst eller ubevidst, der kommer endnu et gebyr (eller en afgift), der vender den tunge ende nedad.

Vi skal alle i dette land have en bankkonto for at kunne modtage løn eller pension. Nu melder bankerne så ud, at hvis du vil vide, hvad der står på din konto, og hvem vil ikke gerne kunne følge med, så skal du fremover bruge nettet. Med mindre du vil betale 25 kroner om måneden for at få en opgørelse pr. brev.

Det sociale ansvar, som mange produktionsvirksomheder og offentlige institutioner har taget på sig – ofte med stor succes – gælder igen ikke den forkælede bankbranche. Den er ikke villig til at differentiere mellem kunder, som har behov for hjælp, og dem, der kan selv. Mange virksomheder har en meget ansvarlig social profil. Findes der en bank, der har en social profil i forhold til kunderne?

Hvem er det, der ikke har adgang til nettet? Det er blandt andet de fattige, de udviklingshæmmede og pensionisterne.  Nogle evner ikke at bruge en computer og andre har ikke råd til computeropkobling på nettet. Denne sociale differentiering er bankerne ligeglade med.

Vi ved det godt – det er dyrt at være fattig.