icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Bogomtale

Tidlig indsats ved omsorgssvigt

  • Redigeret af Maria Rørbæk
  • 13-2011 /

Af Dorthe Skovborg og Karina Rohrberg Jessen

En kedelig blanding af mangel på tid, berøringsangst og manglende tro på, at det nytter, er skyld i, at personalet i de danske daginstitutioner underretter alt, alt for lidt. Det er konklusionen i en undersøgelse, der bygger på 108 interviews med pædagoger fra vuggestuer, børnehaver og SFO’er. Under-søgelsen præsenteres i denne bog, der har til formål at skabe grundlag for en kvalificeret underretningskultur og klæde fagpersonalet bedre på, så de ved, hvad der skal gøres, næste gang de står over for et omsorgssvigtet barn. For de fagpersoner, som har daglig kontakt med et barn i og uden for hjemmet, spiller en afgørende rolle for, om hjælpen til det enkelte barn kommer i tide. Og da den skærpede under-retningspligt er personlig, er det den enkelte fagpersons pligt at sikre sig, at en eventuel bekymring bliver bragt videre til myndighederne i form af en underretning. Bogen uddyber lovstoffet på området med udgangspunkt i Barnets Reform og præsenterer en række konkrete cases, hvor læseren selv kan arbejde med teorien. Bogen er blandt andet målrettet undervisningsforløb. 


Udkommet på Frydenlund, 136 sider, 199 kroner.

 

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Socialpædagogisk praksis