icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Kommentar

Tillykke, socialpædagoger

Vi er overbeviste om, at de socialpædagoger, der kommer ud af den nye uddannelse, vil være rigtig godt rustet

  • Af Benny Andersen, forbundsformand
  • 20-2013 /

Så faldt reformen af pædagoguddannelsen på plads. Og jeg er så glad for og stolt over, at vi fik held med at sætter så tydeligt aftryk på den endelige aftale. Med den nye uddannelse får vi tre målgruppespecialer – et førskoleområde, et skoleområde og et special- og socialpædagogisk område. Det betyder, at de studerende efter fællesforløbet skal vælge, hvilken slags pædagog de vil være. Præcis det, vi gennem hele reformarbejdet har peget på som den bedste løsning, fordi det styrker fagligheden, specialiseringen og dermed kvaliteten af de færdiguddannede pædagoger.

Vi har været meget optagede af, at de studerende i højere grad skal rustes fagligt til de krav, der er på det specialiserede sociale arbejdsmarked. Vi mener ikke, at bred generalistuddannelse kan opfylde de mangefacetterede behov, arbejdsmarkedet byder dimittenderne i dag. Så vi er meget tilfredse med den endelige aftale, som regeringen offentliggjorde midt i september.

Vi er overbeviste om, at de socialpædagoger, der kommer ud fra den nye uddannelse, vil være rigtig godt rustet til arbejdet med at bryde den negative sociale arv og skabe gode livsmuligheder for de børn og voksne, der har nogle særlige behov. Vi er meget optagede af, at den socialpædagogiske indsats altid hviler på en stærk faglighed. Den nye pædagoguddannelse er et vigtigt skridt i den retning.

Arbejdsmarkedet har i flere år efterspurgt en højere grad af specialisering, og vores ledere har også givet udtryk for, at der er brug for en mere specialiseret uddannelse af socialpædagoger. Og med den øgede specialisering i den nye uddannelse får vi nu deciderede eksperter i social- og specialpædagogik. Og det rimer også fint på de politiske ambitioner i den nye tilsynsreform, som træder i kraft 1. januar, og med regeringens sociale 2020-mål.

Vi har også peget på, at det var vigtigt, at der kom en bedre sammenhæng mellem det teoretiske og det praktiske socialpædagogiske arbejde. Det gør der nu – fx med bestemmelsen om, at praktikken skal bestås, før man kan fortsætte på uddannelsen.

Foran os ligger naturligvis et stykke arbejde i forhold til at holde arbejdet med bekendtgørelserne fast på sporet og sikre kvaliteten i indholdet. Men vi er allerede foran efter første halvleg, så den opgave mener jeg, at vi også er godt forberedte på.

Så alt i alt synes jeg, at vi har nået et vigtigt skridt. Og bevist over for os selv og vores omverden, at vi er værd at lytte til, og at vores input om faglighed, kvalitet og den rigtige indsats er væsentlig og funderet i solid viden. Så tillykke til os alle. Godt kæmpet!