icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Bogomtale

Marginalisering, metode, videnproduktion

  • Redigeret af Maria Rørbæk
  • 22-2014 /

Af Anne Marie Villumsen og Andy Højholdt (red)

Her kommer en antologi med introduktion til forskellige metodiske tilgange med fokus på marginalisering. Undertitlen er: Billeder på velfærdsprofessionernes arbejde med børn i udsatte positioner, og målgruppen er primært studerende på bl.a. pædagoguddannelserne (grund- såvel som videreuddannelserne). Der er tre formål med bogen: 1. At formidle praksisnær og professionsrelevant viden om marginaliseringsprocesser på børne- og ungeområdet. 2. At kvalificere studerendes metodiske og videnskabsteoretiske tilgange. 3. At bidrage til en kvalificering af, hvordan studerende kan arbejde med bachelorprojekter og lignende opgaver. I forbindelse med bogens artikler, bliver der derfor redegjort for, hvordan den pågældende viden er produceret. Der gives råd til – og anbefalinger om – hvordan man som studerende selv kan producere viden med brug af samme metoder, og hvilke faldgruber, der kan være. Det handler fx om ‘naturlig observation’, ‘semistrukturerede kvalitative interview’ og ‘videoobservation’.


Forlaget Via Systime, 255 sider, 295 kr.

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Dokumentation, Socialpædagogisk praksis