icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Velfærdsteknologi

Vrist værdien ud af teknologien

Hillerød Kommune skubbede til kommunikationen, da den gav socialpædagoger en iPad i hånden

  • Af Lone Marie Pedersen
  • 22-2014 /

Der skete noget, da Hillerød Kommune uddelte 20 iPads til medarbejderne på Bocenter for Unge og Voksne med særlige behov i Nødebo. Flere medarbejdere havde aldrig haft en iPad mellem hænderne, og nogle var bange for, at den ville ødelægge det relationelle arbejde med beboerne, hvoraf flere har et udviklingsniveau på omkring seks måneder.

De 20 iPads var resultatet af den beslutning, som Hillerød Kommune har truffet om, at ny teknologi skal integreres på kommunens botilbud. Derfor blev projektet ‘Vrist værdien ud af din iPad’ søsat for godt et år siden. Blandt de medarbejdere, som havde meldt sig som interesserede, udpegede ledelsen de 20, som skulle deltage i projektet. 

De 20 medarbejdere blev introduceret til iPad og de forskellige apps, som de fx kunne anvende. For flere af deltagerne var det ikke en introduktion, som umiddelbart virkede tillokkende. Nogle havde kun computeren oppe af tasken, når de deltog i introduktionerne. De åbnede den fx aldrig derhjemme. Andre igen strøg bare hjemmevandt derudaf med iPad’en og dens muligheder i forhold til beboerne.

Beskeden fra Hillerød Kommune var klar. Computere er den ny tids teknologi, som skal bruges i det pædagogiske arbejde med beboerne, og socialpædagogerne skal være i stand til at hjælpe beboere med at bruge teknikken ud fra den enkeltes evner og behov.  

Mens computeren for længst har vundet indpas i det socialpædagogiske arbejde med udsatte børn og unge, så er erfaringen, at det kniber gevaldigt med at få mange socialpædagoger inden for voksenområdet til at tage den ny teknologi til sig. Det er ikke en viden, socialpædagoger har satset på, fortæller projektleder på Kommunikationscentret i Hillerød Kommune, Michael Hjort Pedersen. Han har været kommunens ankermand på projektet.

– På kommunens botilbud for voksne er det markant så lidt teknologi, man finder – både når det handler om meningsfuld beskæftigelse for beboerne og om generel kommunikation via computeren.

– På voksenområdet har man traditionelt ikke satset på at uddanne medarbejdere i at bruge den ny teknologi af den simple grund, at man ikke har ment, at beboere kan drage fordel af ny teknologi, siger Michael Hjort Pedersen.

Men den holdning holder ikke længere. Mange unge beboere bruger allerede computer, og flere endnu ville gøre det, hvis bare personalet var i stand til at hjælpe dem, vurderer Michael Hjort Pedersen.

Et godt arbejdsredskab

Den første tid i det introduktionsforløb, som de 20 udvalgte iPad-medarbejdere skulle igennem, gik med at få styr på teknikken og overvinde angsten for det nye. Og allerhelst nå frem til at se teknikken som et godt arbejdsredskab.

Det blev en aha-oplevelse for stort set alle – også for dem, der allerede var velbevandret i teknikken. Til den sidste gruppe hører Rene Abildgren. Han arbejder på en afdeling, hvor beboerne har en høj grad af funktionsnedsættelse, nogle med et udviklingsniveau på omkring seks måneder. For ham var det en spændende og sjov udfordring at blive bedt om at se, om de kunne gøre en forskel for beboerne, når de brugte iPad.

– Vi ved godt, at nogle af dem kan, når vi sidder ved siden af dem, men der er faktisk endnu flere, der kan, hvis de får muligheden.

Da først personalet havde taget den nye teknologi til sig og begyndte at bruge den i samarbejdet med beboerne, blev der rykket ved kommunikationen. Nogle beboere begyndte fx indbyrdes at hjælpe hinanden, og flere beboere har købt deres egen iPad, hvor de får hjælp til fx at optage billeder.

– Mange beboere er visuelle og får et stort udbytte ud af at se billeder på iPad’en. Fx kan de pege på en flæskesteg eller en kylling, når de vælger, hvad de den dag gerne vil spise. Det giver en større mulighed for selvbestemmelse og medbestemmelse, siger projektleder på bocentret, Anne Marie Axelsen Ravn.

IPad’en giver også beboerne mulighed for at sætte sig og koble fra med fx at lægge et puslespil eller trykke på forskellige dyr og høre en kat mjave eller en hund gø.

En beboer er vild med James Bond og har derfor mange billeder af ham på sin iPad. En medarbejder har fundet James Bonds bil som puslespil, som beboeren selvsagt er vildt begejstret for at samle.

En anden beboer var slet ikke interesseret i puslespil eller andre apps, som andre beboere almindeligvis er glade for. Medarbejderne fandt ud af, at hun i stedet var meget interesseret i hospitalsudstyr og derfor blev hendes computer fyldt med billeder af forskelligt hospitalsinventar, som hun selv kan sidde og trykke sig frem til.

En beboer fik mulighed for at følge sine forældres ferierejse ved at følge flyverens tur hen over Atlanten. Andre kan skype med deres familie.

Det er ikke kun i dagligdagen, at den ny teknik kan understøtte beboernes ønsker og interesser.

– På handleplansmøder er den også med, og borgeren kan med få midler styre dagsordenen, fremvise film eller billeder, siger Anne Marie Axelsen Ravn.

Og så er der Molly

Socialpædagogerne Jan Damgård, Birgitte Hansen og Vinni Enevoldsen valgte at bruge deres projektperiode på at udarbejde en række digitale billedbøger i samarbejde med Molly, som bor på bocentret. Hun er 67 år og bor i egen lejlighed.

Bøgerne handler om Mollys liv og de ting, hun er god til og glad for. Der er fx en bog om hendes lejlighed og om hendes gymnastik. Bøgerne sammensættes af billeder og videoklip, hvor Molly fortæller om sine oplevelser. 

– I begyndelsen havde vi svært ved at se, hvad vi egentlig kunne med sådan en iPad, siger Jan Damgård, der var en af dem, der ikke på forhånd kendte til den nye teknik.

– Men efter at vi fik lavet den første bog, så vi hvor stor betydning, det havde for Molly, og så var det jo oplagt at bygge videre på succesoplevelsen.

Både medarbejdere og Molly har nydt at lave billedbøgerne, og for medarbejderne er det ydermere interessant at udforske mediet og inddrage det i det pædagogiske arbejde.

– Nu kommer iPad’en fx frem, når Molly har brug for at fokusere på de positive sider i livet og huske de ting, hun er glad for, siger Vinni Enevoldsen.

Relationer gennem iPad

Medarbejderne i projektet har brugt nogle møder på at diskutere, om det nu også var en pædagogisk opgave at hjælpe beboerne med at bruge deres iPad.

Projektet efterlader ingen tvivl hos de involverede om, at det er lige så vigtig en del som at hjælpe dem med fx at kontakte banken.

– Det handler om beboernes livkvalitet og sociale kontakt, siger Anne Marie Axelsen Ravn.

Og medarbejderne har i den grad taget iPad’en og dens muligheder i det pædagogiske arbejde til sig.

– Et projekt som dette kan kun lade sig gøre, fordi medarbejderne bærer begejstringen for det nye medie med sig videre til borgerne. Så det har været essentielt at sikre den begejstring, siger Anne Marie Axelsen Ravn.

Da projektperioden udløb, blev det besluttet at fortsætte med at udvikle brugen af iPad i det pædagogiske arbejde og at inddrage hele personalegruppen. I dag er iPad’en en fast bestanddel af personalemøderne, hvor man udveksler erfaringer og giver hinanden gode råd.

– Målet er, at alle borgere fremover får tilbudt hjælp til at bruge en iPad, og at alle medarbejdere kan udforske nye veje i samarbejdet med borgerne, siger Anne Marie Axelsen Ravn.

En gang om måneden mødes medarbejderne i såkaldte læringscirkler, hvor formålet er at udveksle gode ideer, få viden og hjælp til at komme videre med at bruge iPad i det socialpædagogiske arbejde.

Rene viser vejen

Rene Abildgren har lagt sit særlige kendskab til teknikkens muligheder sammen med sine erfaringer og viden fra det socialpædagogiske arbejde med beboerne, og ud af det er der kommet interessante vejledninger.

Der bliver fx filmet forflytningsvejledninger, som er målrettet den enkelte beboer. Med en kode ved indgangen til beboerens bolig, kan en medarbejder hente vejledningen for netop den beboer.

Det er kun begyndelsen. Efter samme princip vil andre vigtige vejledninger kunne lægges ud i den enkelte beboers lejlighed, så medarbejderen ikke hver gang skal på kontoret og tænde computeren for at læse informationer om beboerne.

Udviklingen på bocentret fortsætter, og der bliver fokuseret på mange forskellige områder.

– Nu har hjulene fanget sporet, og vi skal ud over stepperne. Vi skal ud i de enkelte huse, motivere og følge op. Og det står i virksomhedsplanen, at medarbejderne skal arbejde med ny teknologi, så der er ingen vej udenom, siger Anne Marie Axelsen Ravn.

Og det er ikke længere teknologien, der optager medarbejderne. I dag har de især fokus på kommunikation, og hvordan de kan anvende iPad i relationen med beboeren.

– Det strømmer ind med ideer til, hvordan man kan bruge computeren. Da den første dør var brudt op, åbnede der sig mange andre, og det blev tydeligt, at den ny teknologi giver flere muligheder, siger Anne Marie Axelsen Ravn.

– Fokus er relationen, og iPad’en er det værktøj, man har med til at danne og underbygge relationen.

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Socialpædagogisk praksis, Socialpolitik