icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close

Lene fik hjælp til at få overblik

Da forstander Lene Mathiesen stod midt i en vanskelig sag om trusler mod sig selv og personalet på sit arbejde, tog hun kontakt til Lederlinjen. Her fik hun hjælp af en erhvervspsykolog til at komme igennem situationen.

Har du kunne bruge den hjælp du har fået?

Ja, det har jeg. Jeg har ellers en supervisor tilknyttet mit arbejde og kolleger, som jeg sparrer med normalt. Men i denne situation havde jeg brug for en, der ikke kendte mig. Lederlinjens erhvervspsykolog Søren Bratskov forholdt sig meget sagligt til min sag og var meget lydhør over for mig og mine behov. For eksempel havde han god forståelse for, at for mig var det ikke den rigtige løsning at sygemelde mig. Jeg havde brug for at blive på arbejdet og finde en vej igennem.

Og så var det en stor fordel, at det var en erhvervspsykolog. Han var dygtig til det akutte. Jeg var i akut krise og havde brug for en, der kunne håndtere den situation. Han greb det meget konkret og praktisk an og stillede de grundlæggende spørgsmål: Sover du?, Spiser du? Og tog så fat i, hvordan sørger vi for det.  Han tog hånd om mig i krisen, så jeg kunne tage hånd om mine medarbejdere.

Hvad har du fået ud af det?

Jeg fik en faglig supervision. Jeg fik hjælp til at skille tingene ad og forholde mig til delene. På den måde fik jeg et mere klart blik på situationen, så jeg bedre kunne overskue opgaverne.

Og så gav psykologen mig råd og vejledning. Det var ikke så meget ”Hvad synes du selv?” Og for mig var det en rigtig god tilgang. Som leder er man vant til, at det normalt er mig, der tager ansvar og det er svært, at fralægge sig lederrollen. Derfor var det godt, at han var konkret og faglig. Han forholdt sig fagligt til, hvordan jeg kunne håndtere situationen for mig selv og samtidig skærme mine medarbejdere.

Ville du anbefale Lederlinjen til andre?

Ja, det ville jeg. Og særligt Søren Bratskov. Han var der – jeg kunne ringe, når jeg havde brug for det. Det var en livline, jeg fik støtte og hjælp, mens det stod på. Jeg var så hårdt ramt, at jeg egentlig ikke havde overskud til at få hjælp. Så han holdt snor i mig i og sikrede nogle faste aftaler, men samtidig kunne jeg vælge til og fra, når jeg ikke havde overskud.

Læs mere om Lederlinjen

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Ledere og mellemledere