icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
verne-pedersen.png
Kommentar

Mere fokus på uddannet personale hos socialtilsynet

I kølvandet på dokumentaren 'Nødråb i natten' er er brug for et mere fokuseret socialtilsyn, der også har fokus på, om der er nok uddannede pædagoger, om der er tilstrækkelig faglighed - og at borgerne trives, siger forbundsnæstformand Verne Pedersen

Som nok de fleste andre blev jeg rystet og ked af det, da jeg så dokumentaren ’Operation X: Nødråb i natten’, hvor vi ser bosteder med borgere, der råber på hjælp i timevis eller ikke hjælpes under selvskade. Men samtidig tænker jeg også – hvorfor er der ikke et socialtilsyn, der har sagt stop?

Sandheden er selvfølgelig, at et socialtilsyn ikke kan opdage alle situationer, hvor kvaliteten ikke er god nok. Alligevel mener jeg, at der må og skal strammes op.

Løsningen er i mine øjne ikke mere tilsyn. Nej, tilsynene skal i stedet være langt mere fokuserede. Kvalitetsmodellen skal skærpes, så der er større fokus på, om der er nok uddannede pædagoger, om der er tilstrækkelig faglighed blandt medarbejdere og ledere til målgruppen, og så selvfølgelig at borgerne trives. Samtidig skal modellen også bruges bedre. Vi ved, at der bliver givet topkarakterer samtidig med, at der bliver skreget på flere uddannede kolleger, og andelen af uddannede socialpædagoger er faldende. Det hænger slet ikke sammen.

Måske kunne en løsning være et mere risikobaseret tilsyn, hvor man ser på, om de grundlæggende rammer er i orden. Fx om der er nok socialpædagogisk personale og faglige ledere, gode muligheder for at rekruttere og gøre brug af merituddannelse, gode fysiske rammer og muligheder for at indgå i fællesskaber og et tillidsfuldt samarbejde med pårørende. Så kunne der måske på nogle tilbud føres færre og mindre bureaukratiske tilsyn. Og omvendt, hvis disse forhold ikke er på plads.

Historier som dem fra ’Nødråb i natten’ hører ingen steder hjemme i et velfærdssamfund. Men som samfund bør man sikre, at tilsynet i højere grad end i dag bliver et værn mod dårlig kvalitet, manglende faglighed og samtidig gennem dialog bidrager til læring og bedre kvalitet.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Socialpædagogisk praksis, Socialpolitik