icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Uddannelse

En ny slags pædagoger

Et CVU har taget hul på en ny studieordning – deres egen. Og rektor forudser, at det er en helt ny slags pædagoger, der forlader stedet om tre et halvt år

  • Af Karianne Bengtsen Blem
  • 18-2005 /

De pædagogstuderende, der i disse dage er ved at blive introduceret til studielivet på CVU Jelling, kommer til at gennemgå en noget anderledes uddannelse end deres forgængere. For efter længe at have sukket efter en reform af pædagoguddannelsen har CVUet nu lavet en ny studieordning. Med blandt andet specialisering og nye studieformer.

Og godt nok er Undervisningsministeriet i gang med at lave en reform af pædagoguddannelsen, og vel har SL, BUPL, KL og Rektorforsamlingen udarbejdet et fælles forslag til en ny pædagoguddannelse, men Jelling vil i gang med det samme. Blandt andet med at lade specialisering blive en del af uddannelsen.

-  Vi har ofte drøftet det med folk ude i praksis, og nu har vi prøvet at tage bestik af, hvad vi mener, reformen kommer til at indeholde. Derfor giver vi studerende mulighed for at vælge én af tre mulige brugerspecialiseringer, siger rektor Ole Grangaard Olesen fra CVU Jelling.

De tre valgmuligheder er dels en almen pædagogisk retning og to socialpædagogiske retninger med fokus enten på mennesker med sociale eller adfærdsmæssige problemer eller mennesker med udviklingsmæssige, fysiske eller psykiske vanskeligheder.

-  De pædagoger, vi uddanner med den nye studieordning, bliver en ny slags pædagoger. De er stadig generalister, men de vil være præget af en særlig specialisering. Og specialiseringerne vil sikre, at der kommer pædagoger ud med særligt fokus på social- pædagogikken, siger Jelling-rektoren.

Bedre til at samarbejde
Ole Grangaard Olesen mener, at det hidtil har været nemt for studerende at gemme sig og undgå at deltage i undervisningen. Men det skal en ændring i studieordningen forhindre. De studerende skal nemlig deltage aktivt i undervisningen for at blive bedre til at arbejde sammen, når de efter uddannelsen sætter deres underskrift på en ansættelseskontrakt. Derfor opdeles studiet i moduler, og de studerende bliver sat i studiegrupper med en fast vejleder.

Vejlederen og gruppen mødes så én gang om ugen, hvor de studerende får feedback på deres studiearbejde i de enkelte moduler.

-  I studiegrupperne bliver det meget tydeligt, hvis man ikke møder op. Og er en studerende ikke indstillet på at samarbejde i grupperne, kan vedkommende lige så godt forlade studiet frem for at blive en dårlig kollega senere hen, mener rektoren. 

Den nye undervisningsform stiller også krav til lærerne om at samarbejde, under- streger han.
-  Lærere og vejledere skal arbejde sammen. Det, som vi kalder den ”privatpraktiserende lærer”, er med denne form uddød. Det vil sige, at en lærer ikke længere bare kan passe sig selv og sit hold, men skal både levere stof til de studerende og overblik til vejlederne. Det betyder, at man ikke kan undervise her, hvis man bare siger: ”Dét er mit hold, så det står jeg alene for”.

For de nye studerende venter der med den nye studieform nogle erfaringer, som er gode at trække på ude i virkeligheden, mener Ole Grangaard Olesen.

-  Man lærer gennem samarbejde og deltagelse. Jeg tror, der kommer pædagoger ud af denne nye ordning, som er gode til at samarbejde, er mere bevidste om, hvad de kan, er bedre til at formulere sig, til at argumentere og dokumentere. 

kab

Yderligere specialisering 
På undervisningsministeren bord ligger nu organisationernes forslag til en reform af pædagoguddannelsen. I forhold til dét forslag adskiller de omtalte punkter i Jellings nye studieordning sig kun på et enkelt sted. For i organisationernes forslag til specialisering ligger der også en mulighed for at specialisere sig, ikke blot i en bestemt målgruppe, men i "det pædagogiske arbejde i mødet med det uventede og anderledes".
Det betyder, at man som pædagog bliver specialiseret i at tage hånd om det særlige og anderledes, som organisationerne mener findes på alle de pædagogiske arbejdspladser. Konkret skal de studerende lære nogle metoder til, hvordan de kan undersøge og afdække specifikke forhold, der vedrører den enkelte brugers situation.
Men Ole Grangaard Olesen mener ikke, at det uventede og anderledes skal være en afgrænset specialisering.
- Det skal være et tværgående vilkår, som alle de studerende skal forholde sig til uanset retning, siger han.
SLs næstformand Mogens Seider, som har været med til at udarbejde organisationernes forslag til reform af uddannelsen mener dog ikke, at det fælles forslag om specialisering i det uventede og anderledes udelukker den måde, som CVU Jellings studieordning er bygget op på.
- Organisationerne forslag er udarbejdet ud fra de præmisser, som undervisningsministeren udstak for os på et møde inden sommerferien. Her stod det klart, at Bertel Haarder foretrækker en linjefagstænkning, og at han vil fastholde en generalistuddannelse. Så alt i alt synes jeg, at Jellings tanker om læreprocesser, krav til de studerende sammen med det klare socialpædagogiske fokus lyder fornuftige, siger Mogens Seider.


Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Uddannelse