icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Netværk

Finder viden og faglige sparringspartnere

Facebook-feberen har ramt forstander Eva Djurhuus. I snit bruger hun dagligt en halv times arbejdstid – og en halv times fritid. De arbejdsmæssige gevinster har blandt andre været viden og sparring om neuropædagogik

Som forstander på Barndomshjemmet “Det Blå Hus” i Spjald har Eva Djurhuus travlt.

Derfor tænkte hun umiddelbart, at Facebook slet ikke var noget for hende.

-I foråret havde jeg flere venner, der opfordrede mig til at gå på, og dengang tænkte jeg, at jeg slet ikke havde tid til det. At det var meget nemmere at holde kontakten ved hjælp af e-mails eller telefon. Men da jeg først gik på, fangede jeg lynhurtigt fidusen. Facebook er et godt redskab til at søge ny viden og få et professionelt netværk, siger hun.

For øjeblikket vurderer Eva Djurhuus, at hun gennemsnitligt bruger en halv times arbejdstid om dagen – plus en halv times fritid.

Og den tid, mener hun, er givet godt ud. I hendes øjne er en af de helt store faglige gevinster medlemskabet af gruppen

“Neuropædagogik”.

“Neuropædagogik” er en lille gruppe med 36 medlemmer, der alle interesserer sig for, hvordan man kan bruge viden om hjernen i det pædagogiske arbejde.

Gennem gruppen har Eva Djurhuus blandt andet downloaded en grundbog om emnet – og efterfølgende har hun diskuteret indholdet med andre medlemmer, som hun har henvendt sig til via Facebook-mail.

-Der kan foregå meget mere i en gruppe end det, man kan se i de åbne diskussioner, fordi  mange også kommunikerer indbyrdes 1-1. Det har udvidet min verden, at jeg på den måde har mulighed for at udveksle faglige input med mennesker, jeg reelt ikke kender og aldrig har mødt eller talt i telefon med, forklarer Eva Djuurhus. 

Deler viden
Gennem gruppen har Eva Djurhuus blandt andet også fået anbefalet et kursus, som hun tager på i foråret.

-Jeg kan også godt lide selv at dele ud af min egen viden. For eksempel har jeg selv lagt et link til www.neuroaffect.dk ud på gruppens opslagstavle, “væggen” fortæller Eva Djurhuus.

Hun kunne til gengæld ikke drømme om, at bruge Facebook til diskussioner af konkrete sager.

-It-sikkerheden er ikke god nok. Og det er den faktisk heller ikke ved almindelige e-mails. Jeg bruger det gammeldags postvæsen til at viderebringe alle personlige oplysninger om børnene, når jeg for eksempel har en korrespondance med en socialrådgiver, siger Eva Djurhuus.

Selv om Eva Djurhuus også bruger Face-book til helt privat hygge, har hun lagt et fagligt hovedfokus.

Det kan man for eksempel se på hendes profil, hvor hun holder sig til saglige informationer om uddannelse og arbejdsplads. – Hvis jeg for eksempel havde lagt billeder ud af mine børn, synes jeg ikke, at jeg på samme måde kunne bruge Facebook-profilen til faglige relationer. Så ville det blive et privat rum. Jeg undrer mig nogle gange over andre, der lægger meget personlige oplysninger ud. For eksempel om deres politiske og religiøse overbevisning, siger Eva Djurhuus, der blandt andet er “venner” med medarbejdere og tidligere kollegaer, som hun har genoptaget kontakten med gennem Facebook. Selv om Eva Djurhuus, der som forstander ikke har nogen højeste arbejdstid, opfatter mange af sine Facebook-aktiviteter som arbejde, går hun kun på Facebook derhjemme.

-Når jeg er i Barndomshjemmet “Det Blå Hus” skal jeg være sammen med medarbejderne og børnene. Så skal jeg ikke sidde og gemme mig bag en computer.

 

Mød dit fagblad

I forlængelse af denne artikel er nærværende blad også gået på facebook.

Mød os i gruppen “fagbladet socialpædagogen”. (Brug søgefeltet i øverste højre hjørne på facebook-siden.)

Her kan du blandt andet oprette diskussioner med afsæt i fagbladet – som en start stiller vi selv spørgsmålet: hvad bruger socialpædagoger facebook til?

Vi har også brug for din hjælp til at lave en liste med facebook-grupper, der har relevans for socialpædagoger. Gruppen kan også bruges til at give os tips til artikler i social pædagogen.

 

 

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Uddannelse