Generalforsamling Nordsjælland

Mere fokus på arbejdsmiljøet

Styr på pengene og udsigt til en forstærket indsats på arbejdsmiljøområdet i Kreds Nordsjælland

• Af Jens Nielsen
  • 19-2014 /

Der var skohylde til de mudrede arbejdssko ved indgangen, da Kreds Nordsjælland bød velkommen til generalforsamling i 3F’s lokaler i Hillerød. Og der stod slikskåle og kaffe klar til de ca. 50 medlemmer, der var mødt op til den foreliggende minimumsdagsorden, der gav god plads til at diskutere både økonomi og ikke mindst OK-krav – læs om denne debat på side 16.

Medlemstilgangen i forbindelse med lønforsikringen har også dryppet på Kreds Nordsjælland. Kredsen har haft en medlemsfremgang på fem pct. på døgn- og PFF-området, og har en organisationsprocent på 72. Det samlede medlemstal i kredsen har nu sneget sig op på 2.750 – heraf er der 2.300 betalende medlemmer.

Til regnskabet for 2013 var der ikke mange bemærkninger. Ok, der havde sneget sig et et-tal for meget ind, da faglig sekretær og kredskasserer Thomas Svendsen fremlagde kredsregnskabet. Det var ikke 11,1, men ‘kun’ 1,1 mio. kr., der kunne overføres fra 2013-regnskabet. Men det er stadig for meget, sagde han, og i budgettet for 2015 er der kun indregnet overførte midler for 624.000 kr.

– Og det er stadig lige i overkanten af det rimelige. Vi skal jo ikke være en pengetank – medlemmernes penge skal ud og arbejde. Vi skal ned på omkring en halv million – det er tilstrækkelig buffer til uforudsete begivenheder og behov, påpegede Thomas Svendsen.

I det kommende år skal der forsat være fokus på hvervning og fastholdelse, sagde han og opfordrede de tilstedeværende til at få de sidste med ude på arbejdspladserne, ligesom han håbede på ‘hjælp’ fra regeringen via en politisk vedtagelse af fuldt fradrag for fagforeningskontingentet.

Og inden regnskab og budget blev godkendt af forsamlingen, pegede Thomas Svendsen på, at der i 2015-budgettet er sat væsentligt flere penge af til aktiviteter på arbejdsmiljøområdet. Det sker i forventning om det øgede fokus på området, der følger, når forbundets kongres til november har vedtaget forbundets nye arbejdsmiljøstrategi.

Politik – og selvkritik

I sin hilsningstale fra forretningsudvalget fortalte næstformand Pernille Christoffersen om de sager, der optager forbundsledelsen lige nu. Det er – ikke overraskende – kongressen og dens hovedtema: arbejdsmiljøet. Det sker, konstaterede hun, på en ikke særligt opmuntrende baggrund, nemlig den medlemsundersøgelse, forbundet har lavet blandt både ‘menige’ medlemmer og blandt arbejdsmiljørepræsentanterne, og de voldsomme begiveheder på et par arbejdspladser rundt om i landet.

Pernille Christoffersen fremhævede arbejdet med tillidsreformen som svært, men ikke umuligt, hun pegede på arbejdet med forbundets strategi, Socialpædagogerne i Fremtiden, og endelig pegede hun på 2020-målene, hvor det ‘mildest talt har været svært at få regeringen til at gå fra snak til handling’.

I det afsluttende punkt om kongressen fremhævede kredsformand Karen Holte nogle af de forstemmende tal fra arbejdsmiljøundersøgelsen: Alt for mange er udsat for vold og chikane – og for mange oplever mobning på arbejdspladsen.

– På en række områder skal der gøres et stykke politisk arbejde for at sikre bedre rammer – men på andre må man sige, at vi som faggruppe simpelthen ikke selv gør det godt nok. Vi om nogen burde vide, hvordan man behandler hinanden, sagde Karen Holte.

Læs mere på kredshjemmesiden: www.sl.dk/nordsjælland

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Generalforsamling, Forbund og a-kasse