Generalforsamling Sydjylland

Vi skal gøre op med tvivlsom pædagogik

Det nye socialtilsyn kan højne kvalitet og faglighed – men ikke blande sig i normering og personalesammensætning

• Af Carl Ancher Pedersen
  • 19-2014 /

Sammenhængen mellem faglighed og et godt arbejdsmiljø er et tema på Socialpædagogernes kongres og var derfor en del af temamødet i tilknytning til generalforsamlingen i Kreds Sydjylland.

Kredsformand Michael Madsen fortalte, hvordan man lokalt følger op på forbundets seneste arbejdsmiljøundersøgelse. En udfordring er via MED-systemet at sikre arbejdsmiljørepræsentanterne den nødvendige tid og uddannelse. En anden er at komme mobbekulturen på arbejdspladserne til livs.

Kredsen havde også inviteret Socialtilsyn Syd til at fortælle, hvordan det nye socialtilsyn kan bidrage til kvalitet og faglighed. Og stedfortræder Bonnie Jensen fortalte, at Socialtilsyn Syd er godt i gang med at regodkende de ca. 2.600 sociale tilbud i Region Syddanmark. Tilsynet bygger på en national kvalitetsmodel, og Bonnie Jensen var ikke i tvivl om, at det vil bidrage til et løft:

– Vi skal gøre op med tvivlsom pædagogik og ublu profit, og vi kommer nok til at lukke nogle steder, hvor vi ikke kan se dokumentation for, at indsatsen virker.

Hun understregede, at det er resultaterne, der tæller i vurderingen af de enkelte tilbud. Derimod ligger normering og personalemæssig sammensætning uden for tilsynets kompetence, hvilket gav anledning til en del spørgsmål.

– Vi kan ikke gå konkret ind i det. Kun hvis der træffes direkte ulovlige beslutninger, eller en kommune ikke vil efterleve en afgørelse fra ankestyrelsen, har vi sanktionsmuligheder, fastslog Bonnie Jensen.

Finansministeren må punge ud

Et andet tema var OK 2015. Forbundsformand Benny Andersen måtte på grund af sygdom melde afbud som indleder, men havde sendt en hilsen, hvor han gjorde det klart, at reallønsfremgang står højest på ønskesedlen. Han glædede sig over, at fagbevægelsen går til forhandlingerne med øget styrke, da KTO og Sundhedskartellet har fundet sammen i én stor forhandlingsorganisation.

Også kredsformand Michael Madsen fremhævede medlemmernes ønske om et generelt lønløft:

– Vi skal have en reallønsfremgang. Det må være på tide, at finansministeren tager penge op af lommen.

Kredsformanden forudså, at arbejdsgiverne vil presse på for en harmonisering af arbejdstidsreglerne, herunder større fleksibilitet og længere vagter.

– Arbejdstidsreglerne er indviklede og forskellige fra faggruppe til faggruppe, så vi kommer nok til at drøfte det. Der er dog grænser for, hvad vi kan gå med til, og ændringer må ikke ske på bekostning af arbejdsmiljøet, sagde han og fastslog, at arbejdsgiverne må betale for eventuelle indrømmelser.

I sin status over bestyrelsens arbejde fremhævede kredsformanden bestræbelserne på at få indflydelse på socialpolitikken lokalt. Det sker bl.a. via dialogmøder med formændene for socialudvalgene samt børn- og ungeudvalgene i de 10 kommuner, som kredsen dækker.

– Formålet er at drøfte mål og midler i socialpolitikken, få en konstruktiv dialog om faglighed og kerneydelser og få lokalpolitikerne til at forholde sig til intentionerne i tillidsreformen, der bl.a. handler om at inddrage medarbejderne i udviklingen af den offentlige sektor. Vi oplever møderne som en god vej til indsigt og indflydelse, sagde Michael Madsen.

Læs mere på kredshjemmesiden: www.sl.dk/nordsjælland

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Generalforsamling, Forbund og a-kasse