icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Tilsynskonsulenten

Kvinden med de to kasketter

Chanette Vognsen Nielsen, socialpædagog og tilsynskonsulent ved Socialtilsyn Midt med over 300 tilsynsbesøg bag sig

Når jeg besøger en arbejdplads, er jeg nysgerrig, undersøgende og imødekommende. For det handler om at blive klogere på tilbuddets daglige praksis. Jeg bærer dog altid to kasketter. Først og fremmest en kontrolkasket, fordi jeg skal sikre mig, at kvaliteten er i orden. Dernæst en coachende og vejledende kasket, da jeg også skal understøtte en positiv faglig udvikling.

Det er vigtigt for mig, at de ansatte ikke føler sig eksamineret, når jeg interviewer dem. Den forudindtagelse
havde medarbejderne ofte i begyndelsen, fordi vi var nye, og folk ikke kendte os. I dag er det typisk mere afslappet, for de fleste ved godt, at vi ikke er ude på at teste dem i avancerede teorier. Vi er i stedet undersøgende på, hvordan de praktisk arbejder med de pædagogiske visioner og metoder, de officielt siger, de arbejder efter. Det er en god måde at undersøge socialpædagogisk faglighed.

Jeg ser det derfor også som en styrke, at jeg selv har en pædagogisk uddannelse og næsten 20 års erhvervserfaring på det socialpædagogiske felt. Det gør det nemmere at møde børn eller borgere
med funktionsnedsættelse, for dem skal man selvfølgelig interviewe med en anden tilgang, end når man taler med personalet.

De ansatte og alle andre på tilbuddet skal altid mødes med respekt. Det er altafgørende – særligt hvis man skal give kritik til en fagfælle. For uden respekt og medmenneskelighed er det svært at nå et andet menneske.

De ansatte og alle andre på tilbuddet skal altid mødes med respekt.

Chanette Vognsen Nielsen, socialpædagog

Støder vi på noget, der bekymrer os fx i et udsagn fra et barn, undersøger vi sagen hele vejen rundt. Hvad siger de ansatte, sagsbehandleren, de pårørende? En fortælling er ikke endimensionel – men består typisk af flere ’virkeligheder’.

Retter vi en faglig kritik mod en arbejdsplads, skal vi kunne vejlede dem overordnet om, hvordan de kommer videre. Men det er også en balancegang, når vi samtidig skal være objektive. Hvis jeg gik ind og anbefalede en helt specifik tilgang og metode, ville jeg miste min objektivitet. Derfor skal vi kunne understøtte, men vi må ikke løse opgaven for dem.

Fortalt til Jakob Ravn Fjordbo