icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
delegation1_1128x600.gif
Fem bolivianske piger fra organsationen Alalay besøger pædagoguddannelsen på VIA University College som led i et udvekslingsprojekt, hvor danske pædagogstuderende og udsatte unge besøger hinandens verdener og udveksler erfaringer med pædagogisk praksis
International Børnesolidaritet

Pædagogstuderende inspirerer udsatte unge fra Bolivia

En gruppe udsatte unge fra Bolivia var på udvekslingsbesøg hos danske pædagogstuderende via International Børnesolidaritet. Det blev et kulturmøde med fokus på socialpædagogikkens kerne på tværs af kontinenter

Afstanden fra gaderne i Bolivias hovedstad La Paz til Holstebro, Danmark er noget nær så stor som den kan blive - både geografisk, socialt og kulturelt. Men i sidste uge blev afstanden trodset, da fem udsatte unge piger fra Bolivia og deres mentor besøgte VIA University College og blandt andet spillede fodbold med de danske studerende.

Pigerne fra Bolivia er tilknyttet organisationen Alalay, som arbejder på at hjælpe udsatte børn i Bolivia væk fra et liv på gaden og støtte dem i at finde en vej frem i livet.

Internationalt udsyn

Besøget er en del af et udvekslingsprojekt, drevet af International Børnesolidaritet, hvor i alt 12 pædagogstuderende fra Holstebro og København deltager. De har netop taget imod den bolivianske delegation, og til marts tager de danske pædagogstuderende turen den anden vej og besøger Alalay i Bolivia. Projektet er et samarbejde mellem International Børnesolidaritet, VIA University College og Københavns Professionshøjskole – et såkaldt GLOBUS-projekt. Et projekt, som kan skabe udsyn og indsigt på tværs af landegrænser og give inspiration til, hvordan man udfører socialfagligt arbejde i et helt andet miljø.

-International Børnesolidaritet kan på den her måde bidrage med at sende danske unge pædagogstuderende ud i verden og få indblik i udsatte børns forhold internationalt. Og opleve på egen krop, hvordan man kan arbejde med og for børnene her, forklarer Maria Palmvang fra International Børnesolidaritet.

Leg som pædagogisk redskab

Selvom vilkårene er vidt forskellige, er kernen i den pædagogiske tilgang den samme. Fx bruger Alalay fodbold som pædagogisk redskab til at skabe fællesskaber. Her får pigerne mulighed for at lege og udfolde sig - spille fodbold, som ellers er forbeholdt drenge, i en meget mandschauvinistisk kultur. Samtidig bliver fodboldskolen et trygt rum til at tale om vold og misbrug og en ramme for at tale om rettigheder og værdier. 

- Vi har voksne omkring os, som lytter og støtter os, fortæller Ruth, en af pigerne fra Bolivia, og bliver suppleret af Victoria Isabella, som er målmand på holdet:

- Gennem fodbold har jeg lært at spille med værdier. Når jeg står på mål, tænker jeg på, at hver bold der kommer imod mig, er et problem, jeg kan stoppe, og hver bold der alligevel går ind, er problemer jeg godt kan rumme.

Victoria Isabella er 15 år og er en af de børn, der har levet på gaden på grund af familieproblemer.

- Heldigvis fandt børneværnet mig, og jeg kom til Alalay. Det har betydet et totalt skift i mit liv. De har hjulpet mig med at glemme min fortid og rumme mine følelser. De har lært mig om, hvordan jeg skal komme videre i mit eget liv, fortæller hun.

Gensidig inspiration

Besøget i Danmark har budt på mange oplevelser for de unge piger, som aldrig før har siddet i et fly. De har bl.a. været på konference på Campus Carlsberg sammen med 250 studerende og fageksperter for at fejre Verdens Børnerettighedsdag og deltaget på FOA’s kongres, hvor Alalay modtog kongresprisen på 100.00 kr. til arbejdet med at styrke indsatsen for udsatte børn og unge i Bolivia. Og så har de været flere dage på VIA University College i Holstebro, hvor pædagogstuderende og undervisere havde arrangeret fodboldturnering, børnehavebesøg, spanskundervisning og billedkunst for pigerne, som også er blevet budt på kulturmøder som dansk frokostbord, håndboldkamp, byvandring, æbleskiver, julestemning og en tur til Vesterhavets vilde bølger.

For en af de bolivianske piger har besøget i Danmark sat et særligt aftryk på hendes fremtidsdrømme, for nu ved hun, hvad hun vil studere, når hun er færdig med skolen.

-Min familie har ikke støttet mig i mit ønske om at blive lærer, men på grund af besøget på seminariet er jeg blevet sikker i min sag, for jeg har jeg lært, at noget af det vigtigste er at lave forandringer for børn, siger Nicole på 17 år. Hun fortæller, at fodboldskolen har ført til meget mere end fodbold.

-I starten var det bare for at spille fodbold, men så kom jeg med på nogle workshops. Det har været en øjenåbner for mig, at jeg har rettigheder. Det er en smuk oplevelse at finde ud af, at jeg har retten til at udtrykke mig. Jeg mødes med andre unge og taler om vores liv. Jeg har lært noget om, hvordan Bolivia overskrider børns rettigheder og hvor vigtigt det er at have rettigheder til sundhed, uddannelse, at have en identitet, siger Nicole.

Styrke til at forandre

Retten til at udtrykke sig er helt central for Alalays arbejde. De lærer børnene og de unge om rettigheder, værdier og fortalervirksomhed, og giver dem troen på, at de har en stemme og en ret til at tale for deres sag. En af pigerne forklarer, hvordan det konkret gør en forskel:

- Jeg er med til at lave forslag om, hvad vi kunne tænke os var anderledes i vores by. Vi mødes med kommunale autoriteter og siger, hvad vi ønsker. Jeg er stolt over at kunne være her i dag og løfte stemmen for mange andre børn og unge.

Et af de helt afgørende resultater Alalay har opnået ad denne vej, er en rettighed til et identitetskort for børn, der lever på gaden. Et identitetskort giver børnene mulighed for helt basale rettigheder til sundhedshjælp, skolegang, stemmeret, mv.

Men pigerne stopper ikke her, der er masser af kampe at kæmpe, og i denne uge vender de retur til Bolivia med massevis af nye oplevelser, inspiration og taknemmelighed over den støtte de møder blandt danske pædagogstuderende.

GLOBUS-projekt

GLOBUS-puljen støtter projekter, hvor danske uddannelsesinstitutioner samarbejder med partnere i udviklingslande som kan engagere danske unge under uddannelse i udviklingssamarbejde og Verdensmålene.

International Børnesolidaritet

International Børnesolidaritet er en selvstændig NGO, som arbejder for at gøre udsatte børn og unge i den fattige del af verden stærke og i stand til at stille krav om deres rettigheder, så de selv kan være med til at forandre deres livsbetingelser. Der arbejdes også på at påvirke befolkningen og de politiske beslutningstagere til at ændre forholdene. Socialpædagogerne bidrager sammen med BUPL og FOA med økonomisk og faglig kapacitet.

Se billedreportage fra Alalays arbejde i Bolivia: Fodbold og fingermaling er en oase i et ubegribeligt børneliv (sl.dk)

Læs mere om International Børnesolidaritet

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Forbundsnyheder, Socialpædagogisk praksis, Grunduddannelse, Studerende