icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Skærmbillede 2023-12-05 141858.png
Foto fra Lev - Livet med udviklingshandicap
Guide

Guide: Sådan forbereder du dig selv og borgeren til sundhedstjek

Personer med udviklingshandicap har i gennemsnit en 20 år kortere levetid. Dette skyldes bl.a. uopdagede somatiske sygdomme, som måske kunne have været forhindret, hvis de var opdaget i tide.

Hver anden borgers blodprøveresultater giver anledning til yderligere undersøgelser, og op mod 20% af gangene giver gennemgang af borgerens medicin anledning til justeringer. Mennesker med handicap kan have svært ved at mærke eller vide, om de har behov for et besøg hos lægen.

Derfor kan det være en fordel at benytte sig af tilbuddet om sundhedstjek. Det har siden 1. januar 2022 været muligt for voksne på botilbud at få sundhedstjek hos sin praktiserende læge. Sundhedstjekket finder sted hvert andet år og foregår på botilbuddet, så borgeren føler sig så tryg som muligt. Det gør det også nemmere at inkludere personale eller pårørende.

Socialpædagogerne guider dig i hvad du skal gøre før og under sundhedstjekket.

1. Forbered borgeren grundigt på, hvad der skal ske

Det er vigtigt, at borgeren ved, hvordan sundhedstjekket kommer til at forløbe og ved, at der ikke er noget at være bange for. Sundhedstjekket gennemføres ikke på grund af sygdom, men for at holde borgeren sund og rask. Du kan med fordel fortælle borgeren hvilke undersøgelser lægen vil gennemgå, som fx at kigge i øret, mærke på maven og kigge på tænderne.

Det er derudover vigtigt, at du får borgerens samtykke til at bestille tid til sundhedstjek og til at udveksle information om borgeren med lægen.

Borger og evt. støtteperson bestiller tid til sundhedstjek ved egen læge. Lægen informeres om, hvor og hvornår der tages blodprøve inden sundhedstjek.

2. Sørg for god kommunikation inden og under sundhedstjekket

Aftal med borgeren om de skal til sundhedstjek alene eller have en pårørende/personale med. Nogle kan have et ønske om at klare sundhedstjekket alene, men for at sikre den bedst mulige kommunikation mellem borger og læge kan det være en fordel at have en med, de kender rigtig godt. Det er ledsagerens rolle at støtte borgeren ved at skabe tryghed og hjælpe med at svare på lægens spørgsmål.

Ledsageren skal også hjælpe med at kommunikere lægens budskaber til borgeren og forberede dem på, hvad der skal ske. Hvis lægen fx skal kigge i ørene efter ørevoks eller trykke på maven, kan det for nogle være grænseoverskridende. Derfor skal ledsageren sørge for at berolige og forklare, at lægen gør det for at tjekke alt er i orden, og at det ikke gør ondt.

3. Gør borgeren opmærksom på, at de skal stille spørgsmål, hvis der er noget de ikke forstår

Det er vigtigt, at borgeren siger til, hvis der er noget, de ikke forstår. Dette kan enten være til ledsageren eller direkte til lægen. For at lægen kan få det bedst mulige billede af borgerens sundhedstilstand, skal borgeren kunne forstå lægens spørgsmål for at kunne svare på dem. Borger eller ledsager kan enten bede lægen om at forklare det på en anden måde eller vise hvordan borger skal gøre.

4. Læg en plan for det videre arbejde

Det kan være, lægen finder noget de gerne vil gå videre med og det kan være de ikke gør. Lige meget hvad, så læg en plan for, hvordan I går videre herfra. Aftalen kan blot være, at I bestiller tid til sundhedstjek igen om to år. Det kan også være, lægen har gjort opmærksom på, at der skal ændres på kost- eller motionsvaner, så aftal med borgeren og evt. andet sundhedspersonale, hvordan I skal arbejde videre med dette. Det kan også være lægen gerne vil foretage nogle flere tests eller scanninger. Bestil tid til disse sammen med borgeren.

Det er også vigtigt at borgeren gøres opmærksom på, at selvom sundhedstjekket forløber hvert andet år, skal de stadig sige til, hvis de har spørgsmål til eller bekymringer om deres sundhed i mellemtiden.

Det mener formand for Socialpædagogerne og Landsformand for Lev

Der er stor ulighed på sundhedsområdet når det angår mennesker med udviklingshandicap. Derfor er det vigtigt, at bostederne ved, at de kan benytte sig af tilbuddet om sundhedstjek hvert andet år, for at fange eventuel sygdom inden det udvikler sig til noget alvorligt. Socialpædagoger kan spille en vigtig rolle i at beboerne oplever tryghed ved sundhedstjekket og får givet de relevante oplysninger til lægen.

Benny Andersen, Formand for Socialpædagogerne

Sundhedsproblemer hos mennesker med udviklingshandicap bliver desværre ofte opdaget alt for sent. Det gælder både basale ting som hørelse, syn, tænder osv., men også mere alvorlige og livstruende sundhedsproblemer som fx kræft, hjerte-kar-sygdomme og diabetes. Den gennemsnitlige levealder er næsten 20 år lavere end hos resten af befolkningen og den ulighed kan faktisk løses effektivt med de rette tiltag - sundhedstjekket er et af dem.

Anni Sørensen, Landsformand i Lev

Hvis du vil vide mere om sundhedstjek og hvordan du forbereder dig, så se disse film fra Lev – livet med udviklingshandicap, henvendt til hh. borger og personale.

Sundhedstjek - Til medarbejdere og ledere på botilbud - YouTube

Sundhedstjek - En Guide til borgere på Botilbud - YouTube