icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Anbragte

Samarbejde om starten på voksenlivet

For anbragte unge kan overgangen fra barn til voksen være særlig svær. Det forsøger projekt ‘Vejen til uddannelse og beskæftigelse’ at råde bod på med en særlig samarbejdsmodel

  • Af Maria Rørbæk
  • 18-2013 /

Tidligere har tingene været skilt ad. Skolen har taget sig af skolen, behandlingsdelen har taget sig af behandlingsdelen og vi har taget os af det, vi har skullet som rådgivere. Nu bliver det alles fælles ansvar, at det unge menneske skal fungere som et helt menneske og ikke kun som brøkdele.

Sådan lyder et af citaterne i SFI’s midtvejsevaluering af projektet ‘Vejen til uddannelse og beskæftigelse’, der skal forbedre mulighederne for anbragte og tidligere anbragte.

Initiativet kører i fire forsøgskommuner og består af en samarbejdsgruppe, som kommunen nedsætter omkring den unge allerede i 15-års-alderen, og som fx kan bestå af sagsbehandler, jobkonsulent, UU-vejleder, anbringelsessted og en person fra den unges eget netværk. Gruppen følger den unge til det fyldte 23. år og fastlægger i fællesskab med den unge mål for fremtiden, særligt med fokus på uddannelse og job.

Ifølge midtvejsevalueringen har samarbejdsmodellen foreløbig skabt en mere koordineret og målrettet indsats for de unge, men det er for tidligt at sige, hvilken betydning, det får på langt sigt.

Mange barrierer

Evalueringen peger også på en række barrierer for en god overgang til voksenlivet. Det drejer sig bl.a. om vanskeligheder med at finde uddannelses- og praktikpladser og boliger til de unge i de enkelte kommuner. Om nogle unges manglende motivation. Om kultursammenstød mellem et børnesystem, hvor der ydes omsorg og ‘tages hånd om’, og et voksensystem, hvor de unge forventes selvstændigt at tage ansvar for deres tilværelse. Samt om lange ventelister til psykologisk behandling.

Evalueringen påpeger endvidere, at anbragte unges udvikling kan være forsinket i forhold til jævnaldrende, så de hverken føler eller opfører sig som voksne den dag, de fylder 18 år – og at der derfor kan være behov for større fleksibilitet, sådan at man kan tilbyde indsatser, uafhængigt af om den unge er over eller under 18 år. Konkret nævner en jobkonsulent 18-årige, der psykisk er som 12-årige, og fx ville have gavn af at få bevilget en efterskole eller daghøjskole. Noget, som ikke gav mening, da de var under 18 år, fordi de mentalt slet ikke var med – og som nu ikke længere er en mulighed, fordi de er fyldt 18 år. 

‘Vejen til uddannelse og beskæftigelse’ er iværksat af Socialstyrelsen for satspuljemidler. Projektet afsluttes i 2015, hvor det vil blive slutevalueret. 


Læs mere på www.kortlink.dk/ctxq