icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Målsætning

Øget fokus på udsattes skolegang

Regeringen og KL vil reducere andelen af udsatte børn og unge med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik

  • Af Maria Rørbæk
  • 14-2013 /

Udsatte børn og unge skal sikres den nødvendige skolegang og uddannelse for at bryde den negative sociale arv. Sådan lyder målsætningen bag et håndslag, som regeringen og KL har givet hinanden i forbindelse med aftalen for kommunernes økonomi 2014. Der skal være øget fokus på udsatte børn og unges skolegang, så andelen af udsatte børn og unge med dårligere resultater falder år for år.

Et eksempel på de udsatte børns ringere resultater er, at børn i 6. klasse opnår en gennemsnitlig score på 52 pct. i de nationale tests i dansk og matematik – mens udsatte børn ligger på 37 pct.

Socialminister Karen Hækkerup (S) siger i en pressemeddelelse:

– Udsatte børn og unge har ret til samme udbytte af folkeskolen som alle andre børn og unge. Vi kan dog se på statistikken, at de udsatte børn og unge halter fagligt efter deres klassekammerater. Den udvikling skal vi gøre op med.

Definition på udsatte

I pressemeddelelsen refereres der til de initiativer, regeringen har sat i gang for at understøtte de udsattes skolegang. Det drejer sig om et fagligt løft af folkeskolen, fokus på kvaliteten af udsatte børns skolegang, øget inklusion, tidlig indsats overfor faglige vanskeligheder og tidlig indsats ved bekymrende adfærd.

Statistikken over udsatte børn og unges uddannelse bygger på en definition af udsatte børn og unge som børn og unge, der modtager forskellige former for foranstaltninger som eksempelvis familiebehandling, aflastning eller en anbringelse. Som vi også redegjorde for i artiklen ‘Statistik med mange ubekendte’ (Socialpædagogen nr. 12/2013) skelnes der ikke mellem børn med og uden handicap.


Læs pressemeddelelsen på www.kortlink.dk/cm2z