icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
Familiepleje

Supervisor løfter plejebørn fagligt

I Mariagerfjord Kommune har støtte og sparring fra en læreruddannet supervisor gjort plejebørn bedre til at stave og regne

  • Af Tina Løvbom Petersen
  • 16-2016 /

Otte ud af de ti plejebørn, der indgik i projektgruppen, havde fremgang i læsetesten – og seks ud af ti havde løftet sig i matematik­testen. Samtidig gav langt de fleste børn udtryk for, at de godt kunne lide at gå i skole og var glade for lærerne.

Sådan lyder nogle af konklusionerne i en ny evaluering af et projekt i Mariagerfjord Kommune, hvor ni plejefamilier har fået ekstra støtte til at sikre plejebørnene en god skolegang. Det er sket gennem en læreruddannet supervisor, som kommunen har ansat til at hjælpe, støtte og rådgive både plejefamilier og lærerteam.

Socialpædagogen skrev om projektet i marts, hvor supervisor Niels Graarup, som selv er læreruddannet, satte ord på, hvorfor det kan være nødvendigt med ekstra støtte og sparring til plejefamilier.

– Mange plejebørn oplever nederlag i skolen, fordi de har svært ved at følge med – eller fordi de bliver ekskluderet socialt i klassemiljøet. Så ud over de boglige vanskeligheder kæmper plejebørn ofte også med et lavt selvværd, hvor de føler sig anderledes end de øvrige børn, fordi de er plejebørn og har nogle andre ting med i bagagen, som der skal tages højde for, lød det fra Niels Graarup.

Fået nye redskaber

Det overordnede mål for projektet har været at sikre en tryg, stabil, sammenhængende og succesfuld skolegang for anbragte børn og unge – og evalueringen viser tydeligt, at projektet har haft en positiv effekt på plejebørnenes faglige resultater, og at plejefamilierne har taget godt imod det. I rapporten udtaler en af de deltagende plejefamilier bl.a:

‘Jeg har fået en masse nye redskaber, der kan understøtte mit plejebarns behov for at opnå selvværd omkring skoledelen. Vi arbejder på en helt anden måde omkring lektier, hvilket har gjort, at hun kommer i skole langt flere dage end før.’

I forlængelse af projektet er supervisor Niels Graarup nu blevet fastansat, og det undersøges, om der er behov og mulighed for tilknytning af flere supervisorer med fokus på læring.

Læs artiklen ‘Supervisor giver succesoplevelser’

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Familieplejere, Børn og unge