icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
SL-Supervision-01_1128x600.jpg
I små hold gør deltagerne sig klar til tjek-ud. Hvad tager de med sig hjem? Hvad har de været glade for? ’Nogle gange skal man have hjælp til at huske det gode,’ siger psykolog Unnur Vester­gaard, der i sin supervision også op­fordrer deltagerne til at fokusere på taknemmeligheden i hverdagen.
Supervision

Fælles læring under åben himmel

Når man vil tænke nyt, er det også godt at gøre noget nyt. Derfor er psykolog Unnur Vestergaard begejstret for udendørs supervision. Her er kolleger fra bo- og aktivitetstilbuddet Sødisbakke i Mariager rykket udenfor for at få supervision i det fri

Unnur Vestergaard lægger vægt på at få supervisanderne op ad stolene. ’I mit supervisionsrum arbejder vi både med kroppen og toppen – altså hovedet. For når kroppen er lidt mere fleksibel og åben, begynder hjernen også at være mere fleksibel,’ siger hun.
Unnur Vestergaard lægger vægt på at få supervisanderne op ad stolene. ’I mit supervisionsrum arbejder vi både med kroppen og toppen – altså hovedet. For når kroppen er lidt mere fleksibel og åben, begynder hjernen også at være mere fleksibel,’ siger hun.
Under en supervision kan Unnur Vestergaard godt finde på at spørge: Hvad tror I, borgeren ville sige, hvis det var hende, der skulle have supervision, så hun bedre kunne samarbejde med jer som personale? Når man på den måde sætter sig i borgerens sted, kan der komme nye idéer som fx: Hun ville nok bede om hjælp til at få os til at tale langsomt og tydeligt. Med ord, hun forstår.
Under en supervision kan Unnur Vestergaard godt finde på at spørge: Hvad tror I, borgeren ville sige, hvis det var hende, der skulle have supervision, så hun bedre kunne samarbejde med jer som personale? Når man på den måde sætter sig i borgerens sted, kan der komme nye idéer som fx: Hun ville nok bede om hjælp til at få os til at tale langsomt og tydeligt. Med ord, hun forstår.
Hvis man skal være god til omsorg, skal man også være god til egenomsorg – og omsorg for hinanden i kollegagruppen.
Hvis man skal være god til omsorg, skal man også være god til egenomsorg – og omsorg for hinanden i kollegagruppen.
Det er vigtigt, at supervisanderne tager et medansvar for supervisionen. Derfor starter Unnur Vestergaard altid med at bede dem hver især overveje, hvad de vil have ud af supervisionsrummet – og hvad de selv kan gøre for, at det bliver en god supervision.
Det er vigtigt, at supervisanderne tager et medansvar for supervisionen. Derfor starter Unnur Vestergaard altid med at bede dem hver især overveje, hvad de vil have ud af supervisionsrummet – og hvad de selv kan gøre for, at det bliver en god supervision.

Ekstern supervision øger fagligheden

I Socialpædagogernes arbejdsmiljøundersøgelse fra 2020 vurderer 43 pct. af de social­pædagoger, som ugentligt får ekstern supervision, at de i meget høj grad er fagligt rustet til det daglige arbejde.

For dem, der månedligt får ekstern supervision, vurderer 27 pct., at de i meget høj grad er fagligt rustet til arbejdet, mens det gør sig gældende for 23 pct. af dem, som sjældnere får ekstern supervision – og 19 pct. af dem, som aldrig får ekstern supervision.

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Arbejdsmiljø, Socialpædagogisk praksis