icon_allarticles icon_arrow_down icon_burger icon_checkmark icon_cross icon_download icon_email icon_facebook icon_print icon_search icon_site-switcher
Close
TEMA (1).png
Vikarer

Faste afløsere giver trygge borgere

På botilbuddet Hulegården i Brøndby skal også vikarerne kende huset og borgerne. Derfor har arbejdspladsen et fast afløserkorps, der sikrer tryghed og forudsigelighed for såvel medarbejdere som borgere

Hvis en medarbejder på botilbuddet Hulegården er syg, er på kursus, har
ferie – eller er hjemsendt med corona-karantæneramte børn – er ingen i tvivl om, hvad man skal gøre. For på Brøndby-botilbuddet, der er hjem for 40 mennesker med udviklingshæmning, har de seks fastansatte afløsere, fortæller forstander på Hulegården Trine Smith Fehmerling.

– Vi har en fast afløsergruppe, der har været her i mange år. De kender huset og alle borgerne – og kan træde til, når der er behov. Men hvor det faste personale er opdelt i to grupper, så mestrer afløserne at arbejde på tværs af hele huset og kan hoppe ind der, hvor der er brug for det, siger hun og tilføjer, at både afløserne og de faste medarbejdere har respekt for hinandens forskellighed:

– Det er en stor styrke. Afløserne forholder sig også til det faglige og kommer med indspark, men de kender deres opgave. Og det er at være fleksible, afstemme med kolleger og borgere og gribe opgaven, slår hun fast.

Ekstra tillæg

Der er lidt over 60 ansatte på Hulegården inklusive de seks afløsere, der typisk har været tilknyttet gennem en årrække. Afløserne arbejder i gennemsnit 30 timer om ugen, men med store udsving, så der kan være mange timer i nogle perioder og færre i andre.

De får nogle ekstra løntillæg for at have et uforudsigeligt skema og for at skulle arbejde med meget korte varsler, hvor de oftest skal møde ind samme dag eller dagen efter – med undtagelse af nogle beskyttede fridage. Flertallet af afløserne har ikke en pædagogisk uddannelse, men de har erfaring fra andre job.

Dog hænder det indimellem, at afløsergruppen ikke slår til på Hulegården, og så får det faste tilkaldevikarkorps en opringning, ligesom det også nogle gange kan blive nødvendigt med vikarer fra et privat vikarbureau.

Afløserne forholder sig også til det faglige og kommer med indspark, men de kender deres opgave.

Trine Smith Fehmerling, forstander

Med i ansættelsessamtaler

Men i de tilfælde, hvor det er nødvendigt at tilkalde personale udefra, lægges der vægt på, at den samme vikar kan sendes flere gange, forklarer Trine Smith Fehmerling.

– Mit primære fokus er hos borgerne og deres liv, da Hulegården er deres hjem. Og det har stor betydning for dem, at det er mennesker, de kender, som arbejder her, fortæller hun.

På Hulegården har de nemlig gennem mange år arbejdet med medinddragelse af borgerne. Og derfor stiller borgerne også krav til både det faste personale og vikarerne.

– Borgerne har en stemme, når det kommer til at vurdere, hvordan personalet arbejder professionelt. Ud over at borgerne sidder med til ansættelsessamtaler af nye kolleger, så ytrer de sig, hvis personalet ikke er nærværende og omsorgsfulde nok og fx går for meget ind og ud af husene, siger forstanderen.

Vikarer på godt og ondt

Hver dag arbejder socialpædagoger med mennesker, der har nogle behov, der ikke kan udskydes til i morgen – heller ikke når der opstår sygdom eller syge børn hos personalet, eller når der skal afholdes ferie eller kursusdage. Derfor er vikarer en del af socialpædagogers arbejdsliv, om man vil det eller ej.

Men der er mange forskellige faktorer, der spiller ind på, hvordan vikarernes tilstedeværelse påvirker borgernes trivsel og fagligheden på arbejdspladsen. Det handler bl.a. om ledelsens tilgang, om de fastansattes faglighed, og hvilken kultur vikaren træder ind i – og om, hvorvidt vikaren har en pædagogisk uddannelse eller ej.

Vikarer er som en prisme, som arbejdspladsen bliver set igennem – og vikarer både forstærker og udstiller arbejdspladsens kultur og praksis på godt og ondt. Sådan lyder det i fire fortællinger fra hverdagen med vikarer, fortalt af en leder, en tillidsrepræsentant, en vikar – og en række social­pædagoger.

Tal på vikarer

Vikarer bruges i stor udstrækning – og er ofte ufaglærte. Det viser svarene i Social­pædagogernes digitale medlemspanel – MedlemsPulsen – hvor vi i marts 2021 bl.a. stillede spørgsmål om brugen af vikarer på socialpædagogiske arbejdspladser.

Her er et uddrag af de svar, vi fik:

(GRAFIK)

Borgerne har en stemme, når det kommer til at vurdere, hvordan personalet arbejder professionelt.

Trine Smith Fehmerling, forstander

Denne artikel er en del af temaet/temaerne: Boenheder, Kognitiv, Marginaliserede, Sindslidelser, Arbejdsmiljø